جنگ افغانستان 12 ساله شد


 

»

همزمان با ورود جنگ آمريكا در افغانستان به دوازدهمين سال خود، نگراني‌ها در ميان ساكنان اين كشور آسيايي رنگ تازه‌اي به خود گرفت؛ اينكه آيا بار ديگر با خروج نيروهاي بين‌المللي در پايان سال 2014 ميلادي، افغانستان شاهد جنگي داخلي همانند آنچه كه در سال‌هاي 1992 تا 1996 رخ داد، خواهد بود؟.

 خبرگزاري آسوشيتدپرس در بررسي نگراني‌ها و تحولات پس از خروج در افغانستان آورده است:

« 12 سال از جنگ آمريكا در افغانستان مي‌گذرد و سال 2014 ميلادي زماني است كه نيروهاي خارجي اين كشور را ترك مي‌كنند و كننترل امنيتي را به نيروهاي افغان مي‌سپارند. اما هيچكس نمي‌خواهد جنگ داخلي سال‌هاي 1990 و پس از خروج نيروهاي شوروي سابق بار ديگر تكرار شود.

وحيدالله، جوان 32 ساله‌اي كه در زمان جنگ داخلي افغانستان نوجواني بيش نبوده، در اين باره مي‌گويد: من يادگاري از آن دوران را در بدن دارم. يك گلوله كبدم را شكافت و من از درد و رنج آن هنوز در عذابم. اوضاع بسيار بدي بود. تمام خيابان‌ها پر بود از تانك‌ها، ماشين‌ها و خودروهاي زرهي منهدم شده و سوخته و پوكه‌هاي گلوله. مردم حتي نمي‌توانستند نان يا آبي براي خوردن و نوشيدن بيابند اما راكت و موشك همه جا يافت مي‌شد. در جريان جنگ داخلي ده‌ها هزار تن از هم‌وطنان افغانم كشته شدند.

وي مي گويد: گروه‌هاي مختلفي براي مقابله با جنگ داخلي روي كار آمدند و قدرت گرفتند. يكي از اين گروه‌ها، طالبان بود. آنها به مردم وعده دادند. اما در نهايت با اعمال قوانين دست و پاگير و سخت، سركوب و نقض قوانين زنان، سنگسار و شلاق زدن مردم و اعدام در ملاء عام باعث ترس و وحشت بيشتر در بين افغان‌ها شدند. علاوه بر اين، طالبان محل امني براي اعمال القاعده شد؛ گروهي كه مسبب حملات11 سپتامبر 2001 در آمريكا و عامل حمله ناتو به افغانستان است. اگر القاعده و طالبان نبودند، وضع افغانستان اينگونه نبود.

با وجود گذشت 12 سال از حمله آمريكا به افغانستان، اين كشور همچنان درگير تنش‌هاي قومي و جدايي طلبي‌ها است. طالبان با اكثريت پشتون در جنوب افغانستان استحكامات و مواضع محكمي دارد، گروه‌هاي اقليت چون تاجيك‌، هزاره‌ها و ازبك‌ها همچنان در مركز و شمال افغانستان هستند و نگراني‌ها زماني بيشتر و بيشتر شده كه نيروهاي بين‌المللي عزم خود را براي خروج از اين كشور از هم گسيخته جزم كرده و مي‌خواهند اين اقليت‌ها و گروه‌هاي قومي و قبيله‌اي را به حال خود رها كنند. بنابراين، احتمال پا گرفتن طالبان ديگري در مقابل نيروهاي همچنان ضعيف امنيتي افغان وجود دارد.

نگراني و اضطراب در مورد اينكه چه اتفاقي پس از خروج نيروهاي خارجي از افغانستان مي‌افتد به يك اضطراب هميشگي در جامعه اين كشور بدل شده است. مناظرات سياسي در مورد افغانستان پس از سال 2014 به يكي از مهمترين مباحثات بدل شده است. برخي از سياستمداران افغان دم از گرفتن سلاح و برخي ديگر از پيشرفت و دستيابي به توسعه و صلح مي‌زنند. جوانان افغان كه سرمايه‌اي دارند يا قوم و خويشي در خارج از كشور قصد كرده‌اند تا پيش از 2014 كشور را ترك كنند.

علاوه بر اين، عدم اعتماد و اطمينان در مورد انتخابات آتي در افغانستان و انتقال قدرت نيز وجود دارد. همزمان با خروج نيروهاي خارجي از افغانستان در سال 2014 ميلادي، مردم افغانستان براي تعيين جانشين حامد كرزاي، رئيس‌جمهوري اين كشور پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند چرا كه وي نمي‌تواند بر اساس قانون اساسي براي سومين بار رئيس‌جمهور شود.

مردم افغانستان پيشتر رويكرد خود را در مورد ضعف و فساد دولت كرزاي اعلام كرده و گفته بودند كه اگر انتخابات آتي هم با تقلب و تخلف همراه باشد احتمال وقوع جنگ داخلي وجود دارد.

ژنرال "سيد حسين انوري"، والي سابق كابل و هرات كه در جريان جنگ داخلي، مبارزان را رهبري كرده بود، مي‌گويد: متاسفانه در افغانستان هيچ اتحاد سياسي وجود ندارد.

طالبان حق حضور در روند سياسي را دارد. اما اگر سناريو تغيير كند و آنها با زور روي كار بيايند، گروه‌هايي خواهند بود كه همراه طالبان نباشند و از آنها پيروي نكنند، بنابراين درگيري‌ها ادامه مي‌يابد.

غيرت باهر، برادر همسر گلبدين حكميتار، رهبر كليدي جنگ‌هاي داخلي افغانستان، پيش‌بيني ديگري در خصوص دولت كنوني افغانستان دارد. وي هشدار داد كه دولت كنوني افغانستان با خروج نيروهاي خارجي از اين كشور فرو مي‌پاشد و احتمال وقوع يك جنگ داخلي ديگر بدون توافق صلح وجود دارد.

وي در مصاحبه‌اي تلفني به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: حقيقت اين است كه دولت ثبات ندارد. تظاهرات ضد آمريكايي و ضد غربي هر روزه در افغانستان افزايش مي‌يابد.

فهيم دشتي، در اين باره مي‌گويد: گمان نمي‌كنم كه كشورم به سوي جنگ داخلي پيش برود. من هم به نوبه خود از اين اوضاع نگران هستم. شكي در آن نيست. اما نقاط مثبتي هم وجود دارد كه از آن ميان مي‌توان به افزايش ظرفيت و توانايي نيروهاي امنيتي افغان در قبال شبه نظاميان اشاره كرد. كشورهاي اهداكننده به تعهد خود براي كمك و پشتيباني از افغانستان پايبند هستند. بنابراين، نبايد نگران وقوع جنگ داخلي ديگر و هرج و مرج در اين كشور باشيم.

ژنرال مجيد روزي، فرمانده پيشين نيروها در جنگ داخلي و مشاور وزارت كشور افغانستان با اشاره به نگراني‌ها در خصوص انتخابات آتي رياست جمهوري افغانستان گفت: هيچ دليل و توجيه منطقي براي به دست گرفتن مجدد سلاح وجود ندارد. بازگشت دوباره طالبان ممكن نيست. جنگ داخلي ديگري اتفاق نمي‌افتد.

حامد كرزي، رئيس‌جمهوري افغانستان از نيروهاي ارتش و پليس اين كشور خواسته تا تمام تلاش خود را براي تامين امنيت مردم پس از خروج نيروهاي خارجي از اين كشور به كار بندند. وي گفت: اگر نيروهاي خارجي در افغانستان نباشند، ما هيچ چيز نيستيم؟ پس از ناتو و آمريكا، ما كشوري نخواهيم بود؟

كرزي مدعي شده كه از زمان واگذاري كنترل امنيتي به نيروهاي پليس و ارتش افغان، خشونت‌ها در مناطق مختلف اين كشور كاهش يافته و افغان‌ها آنقدر قدرتمند و توانا شده‌اند كه بتوانند اوضاع امنيتي را به طور كامل به دست بگيرند. وي رسانه‌ها را در اشاعه اخبار نادرست در ميزان توانايي نيروهاي امنيتي افغان در مقابله با تروريست‌ها و شبه نظاميان مقصر دانسته و اعلام كرد كه با خروج نيروهاي بين‌المللي، آينده افغانستان تباه نمي‌شود.

با اين حال، بدبينانه‌ترين حالت اين است كه نيروهاي افغان نتوانند از عهده اقدامات امنيتي برآيند.

ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان در بيانيه‌اي براي بزرگداشت يازدهمين سال آغاز جنگ آمريكا در افغانستان گفت: اقدامات مشترك نيروهاي بين‌المللي و افغان جنگ عليه يك نبرد از دست رفته و شكست خورده است. آنها در ميدان نبردي مي‌جنگند كه در آن شكست خورده‌اند.

وي مدعي است كه طالبان با تحت تاثير قرار دادن نيروهاي افغان، آنها را عليه نيروهاي خارجي تحريك مي‌كند و اين امر، حملات نيروهاي افغان عليه همرزمانشان را كه به حملات داخلي در خاك افغانستان مشهور است، به همراه دارد. به طوري كه در جريان اين حملات در سال جاري، تاكنون بيش از 50 تن از نيروهاي ائتلاف ناتو و آمريكا كشته شدند.

سخنگوي طالبان افزود: هم‌اكنون، خارجي‌ها به دنبال موقعيتي براي فرار هستند.»


October 8th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات